Cíle, vize školy: |
Vzdělávací program je ve svých cílech v souladu s principy moderního všeobecného vzdělávání a
ztotožňuje se ve svých zásadách s progresivními pedagogickými trendy současnosti. Vzdělávací cíle navazují na
východiska programu, především vycházejí z hlavního předpokladu své koncepce, kterým je celostní osobnostní
rozvoj žáka. Tyto cíle proto v obecné a ideální podobě vedou k vytvoření následujících klíčových kompetencí a
významných osobnostních rysů. Směřují:
- k svobodné autonomní osobnosti, která dokáže nezávisle a logicky myslet, samostatně usuzovat,
prožívat a jednat, která má zájem o okolní svět, je schopna se s ním vnitřně spojit a zodpovědně s
ohledem na potřeby svého okolí uskutečňovat své intence;
- k všestranně tělesně, duševně, duchovně i sociálně rozvinuté a v širším smyslu slova zdravé osobnosti,
která si své zdraví uvědomuje a pečuje o ně;
- k osobnosti, která je vybavena motivací a schopnostmi k celoživotnímu učení;
- k osobnosti, která je sociálně kompetentní, je schopná spolupracovat a komunikovat s druhými, která
má zájem o druhé a je schopná soucitu, respektu, ohleduplnosti a tolerance;
- k osobnosti, která dokáže tvořivě a iniciativně jednat, kreativním způsobem reagovat na podněty
života a vnějšího světa a která se k životním poměrům a situacím staví flexibilně.
Tyto hlavní a nadřazené cíle v sobě zahrnují širokou škálu méně komplexních a nižších záměrů a cílů.
Týkají se schopností, které souvisí s osvojením a aplikací jednotlivých oblastí poznatků a vědomostí a řady
dílčích dovedností, zprostředkovaných vzdělávacím působením.
Veškeré vzdělávání buduje předpoklady k tomu, aby byl žák schopen převzít zodpovědnost a péči za
svůj budoucí osobní, občanský i pracovní život, aby jeho výchova a vzdělávání přešly přirozeným způsobem do
sebevýchovy a sebevzdělávání a aby žák svůj život vedl ve smyslu vyváženého a všestranného uplatňování
svých lidských kvalit. Za těchto předpokladů bude žák nejen schopen dostát požadavkům, které na něj moderní
společnost klade a nebude jen jedním z jejich pasivních článků, ale může být i zdrojem poznání, tvořivosti,
produktivity a inovace ve všech oblastech společenského života, a převzít tak i osobní spoluzodpovědnost za
další kulturní a civilizační pokrok. |
Úspěch školy: |
Vytvořena vstupní brána do Českého Ráje v oblasti Hlavatice
Různé výstavy prací našich žáků
Spolupráce s jinými WŠ
Předpoklady pro celoživotní učení
Spokojené a šťastné děti, které si umí poradit a pomoci druhým
Klub volných novinářů udělil našemu školnímu časopisu Wšetečka ocenění v soutěži "Nejinspirativnější středoškolský časopis 2010"
Studenti vytvořili ze semilské pustiny malý geopark. |
Důvody: |
Absolvovala jsem 5,5 roku na klasické základní škole v Jičíně, ze které jsem přestoupila na ZWŠ a najednou jsem si připadla jak v ráji. Mohu samostatně myslet a ještě jsem v tom podporována. Máme předmět eurytmii, která podporuje soulad mysli a těla. Musela jsem se doučit druhý jazyk, protože jsou oba vyučovány od 1. třídy. I malování nabralo jiných rozměrů. Už od první třídy mají žáci sešity bez linek velikosti A4, do kterých si dělají pečlivé zápisy s obrázky. Též mě oslovilo vyučování v podobě epoch, kde máme praktické ukázky a pokusy k výuce pro lepší pochopení a uchopení látky. Do školy i ze školy chodím s chutí a radostí, i když musím ráno v 5 : 30 vstávat na autobus. |
Veřejné aktivity: |
Grant z Nadace Partnerství - Bezpečné cesty do škol -pro lepší bezpečnost děti nejen WŠ.
- Školní orchestr (viz také: www.waldorch.nasvet.cz)
- Divadelní představení 8.třídy
- Ročníkové práce žáků 9.tříd
- Řemeslná epocha 9.třídy (kovářství, kovotepectví, pletení košíků aj.)
- Vánoční jarmark s řemeslnými dílnami
- Vánoční hra o narození Páně - divadelní představení učitelů pro žáky i pro veřejnost
- Ples školy
- Country bál (pořádá Sdružení přátel waldorfské školy - SPWŠ)
- Velikonoční jarmark s vynášením smrtky
- Adventní slavnost (pro 1.stupeň ZŠ)
- Masopust (pro 1.stupeň ZŠ)
- Den stromů (výsadba)
- Letní tábor Hradčany u Mimoně (s uměleckořemeslným programem)
- Adopce na dálku (učitelé i některé třídy)
- Školní kalendáře (ve spolupráci se SPWŠ)
- Školní časopis Wšetečka
- Třídění odpadu (papír, PET, tetrapak)
K dalším oblastem pravidelné spolupráce patří
- Interní setkání učitelů waldorfských škol v ČR (další vzdělávání)
- Řecké olympijské hry 5. ročníků waldorfských škol v ČR
- Duhové divadlo - divadelní festival českých waldorfských škol (Písek)
- Veřejné koncerty školního orchestru
- Hudební vystoupení žáků v domově důchodců a při vítání nově narozených občánků města
- Účast 4. tříd na městské dožínkové slavnosti Semilský pecen s vlastním komponovaným programem
- Mnohostranná spolupráce školy se zemědělskou biofarmou ve Fořtu u Vrchlabí
MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Partnerskou školou je Waldorfská škola v Norimberku (BRD). Úzce spolupracujeme také s Waldorfskou
školou v německém Cottbusu.
Spolupráce spočívá zejména v(e)
- výměnných pobytech žáků a učitelů (Norimberk): obvykle reciproční týdenní pobyty žáků
s ubytováním v rodinách bývají spojeny s různými uměleckými aktivitami (hudba, divadlo)
- dopisování a setkávání žáků (Cottbus): dopisující si žáci se alespoň jednou ročně setkávají na
společném jednodenním výletě
- vzájemných hospitacích odborných učitelů (např. i jako součást výměnných pobytů)
- uměleckých a dalších společných projektech: kurzy kaligrafie Beate Langer (Cottbus), společná
hudební a pěvecká vystoupení, vzájemná účast na jarmarcích a slavnostech apod.
K dalším mezinárodním aktivitám školy v oblasti dalšího vzdělávání učitelů patří i pořádání pravidelných
přednáškových kurzů předního goetheanistického antropologa prof. W.Schada (BRD).
Jednotliví učitelé jsou také aktivně zapojeni v pravidelné činnosti mezinárodních organizací waldorfských škol. |
Výjimečnost: |
Myslím si, že je zde pro celého člověka - jeho hlavu, srdce i ruce. Celostní pedagogika znamená oslovovat v dítěti vyváženě jeho intelektuální, citovou i volní stránku. Prakticky se tak děje provázaností poznávacích, múzických a řemeslně- uměleckých činností.
Podporující zdraví -tělesné, duševní i duchovní. Děje se tak na mnoha rovinách počínaje uspořádáním vyučování, rytmem dne i roku a konče specifickými předměty a výukovými činnostmi, které působí na zdravý rozvoj tělesnosti dítěte. Pestrost naučných, uměleckých a prakticko-řemeslných činností a důraz na hloubku prožitku se odráží na bohatém citovém životě dětí. Pravidelné slavení ročních svátků, setkání se spiritualitou jiných kultur a nakonec i tradiční ranní verše podněcující vztah úcty ke světu ve všech jeho úrovních představují důležité impulsy k rozvoji zdravého individualizovaného vztahu ke spiritualitě.
Doprovázející vývoj dítěte - s jeho měnícími se potřebami, ale touhou po stabilitě. Vzdělávací program školy se důsledně odvíjí z poznání dětského vývoje. Učební látka a výukové činnosti nejsou cílem, ale nástrojem k podpoře tohoto vývoje. V období základní školy provází dítě zpravidla po dobu sedmi až osmi let jedna třídní učitelka nebo učitel. Ti mohou s tímto nástrojem lépe zacházet, protože své děti dobře znají.
Podporující celoživotní učení - bez stresu, strachu ze selhání a nezdravé ctižádostivosti. Vycházíme z předpokladu, že jedinou opravdu spolehlivou a trvalou cestou k celoživotnímu učení je probuzení zájmu o poznání. Proto nepoužíváme jako motivaci známky, což vytváří jedinečné klima ve třídě a podněcuje i učitele k tvořivé pedagogické práci.
KOMPETENCE K UČENÍ - umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro
celoživotní učení
a) Během výuky klademe důraz na čtení s porozuměním, práci s textem, vyhledávání informací.
b) Žáky vedeme k sebehodnocení.
c) Individuálním přístupem k žákům maximalizujeme jejich šanci prožít úspěch.
d) Žákům umožňujeme ve vhodných případech realizovat vlastní nápady, podněcujeme jejich tvořivost.
e) Učíme se vytvářet takové situace, v nichž má žák radost z učení pro samotné učení a pro jeho další
přínos.
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMU - podněcovat žáky k tvořivému myšlení,
logickému uvažování a k řešení problémů
a) Výuka je vedena tak, aby žáci hledali různá řešení problému, svoje řešení si dokázali obhájit.
b) Při výuce motivujeme žáky v co největší míře problémovými úlohami z praktického života.
c) Starší žáci připravují různé aktivity pro mladší spolužáky (divadlo, soutěže).
d) Děti vedeme k aktivnímu podílu na všech fázích činnosti, na plánování, přípravě, realizaci i hodnocení.
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ - vést žáky k všestranné a účinné komunikaci
a) Vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky, s učiteli a ostatními dospělými ve škole i mimo školu.
b) Učíme žáky obhajovat a argumentovat vhodnou formou svůj vlastní názor a zároveň poslouchat názor
jiných.
c) Podporujeme přátelské vztahy ve třídách a mezi třídami.
d) Začleňujeme metody kooperativního učení a jejich prostřednictvím vedeme děti ke spolupráci při
vyučování.
e) Podporujeme komunikaci s jinými školami u nás i v zahraničí (partnerské waldorfské školy).
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ - rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat
a respektovat práci vlastní a druhých
a) Během vzdělávání používáme skupinovou práci žáků, vzájemnou pomoc při učení.
b) Sociální kompetence vyvozujeme na praktických cvičeních a úkolech.
c) Usilujeme o to, aby žáci prokázali schopnost střídat role ve skupině.
d) Žáky vedeme k respektování společně dohodnutých pravidel chování, na jejichž formulaci se sami podílejí.
e) Učíme je zároveň k odmítavému postoji ke všemu, co narušuje dobré vztahy mezi žáky.
f) Chceme žáky naučit základům kooperace a týmové práce.
KOMPETENCE OBČANSKÉ - připravovat žáky jako svobodné a zodpovědné
osobnosti, uplatňující svá práva a plnící své povinnosti
a) Ve třídních kolektivech žáci společně stanovují pravidla chování.
b) Jsou respektovány individuální rozdíly (národnostní, kulturní).
c) Ve výuce je kladen důraz na prožitek (navazuje na ŠVP ve waldorfských třídách MŠ).
d) Je kladen důraz na environmentální výchovu, ekologicky myslící jedinec.
e) Žáky vedeme k třídění odpadů.
f) Při pobytech v přírodě se žáci chovají jako zodpovědné osoby.
g) Žáky zapojujeme do mezinárodních projektů, kde se prakticky seznamují s kulturou jiných národů.
KOMPETENCE PRACOVNÍ - pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti
i reálné možnosti a uplatňovat získané vědomosti a dovednosti při profesní orientaci
a) Vedeme je k objektivnímu sebehodnocení a posouzení s reálnými možnostmi při profesní orientaci.
b) Výuku doplňujeme o praktické exkurze.
c) Individuálním přístupem a spoluprací s rodiči pomáháme žákům při profesní orientaci. |